08.01.2025
Program poradenských služeb ve škole pro školní rok 2024/2025
1. Základní charakteristika služeb
Poradenské služby jsou zajišťovány týmem pracovníků školy, který tvoří výchovný poradce, školní metodik prevence sociálně patologických jevů a jednotliví třídní učitelé.
Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitel školy.
Poskytování poradenských služeb ve škole vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění.
Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem (vyšetřeních, jejich výsledcích, o poskytnuté individuální i skupinové péči, IVP, PLPP atd.) příslušnou dokumentaci.
Žák a jeho zákonný zástupce, musí být školou předem srozumitelně a jednoznačně informován o:
- všech podstatných náležitostech poskytované poradenské služby, zejména o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech poskytované poradenské služby,
- prospěchu, který je možné očekávat, a o všech předvídatelných důsledcích, které mohou vyplynout z poskytování poradenské služby, i možných následcích, pokud tato služba nebude poskytnuta,
- právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenských služeb včetně práva žádat kdykoli poskytnutí poradenské služby znovu.
2. Standardní činnosti poradenských pracovníků
Standardní činnosti poradenských pracovníků zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům školy. Podmínkou pro poskytování poradenských služeb nezletilým žákům je souhlas jejich zákonného zástupce. Souhlasu není zapotřebí v případě ohrožení duševního nebo tělesného zdraví žáka a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Výchovný poradce
Konzultační hodiny: středa 10:45 – 11:30 hod., dále dle domluvy
Vykonává činnost poradenskou, metodickou, informační, z části dokumentační a evidenční
(ve spolupráci s ředitelem školy a se zástupkyní ředitele). O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Náplň práce vychází z Vyhlášky o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních č. 72/2005 Sb. (v platném znění) a z plánu práce VP pro daný školní rok.
Poradenské činnosti
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
- koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
- základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
- individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem,
- poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem,
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
- zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek,
- poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
- Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
- Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.
Metodické a informační činnosti
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
- v otázkách kariérového rozhodování žáků,
- s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory,
- s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,
- v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Školní metodik prevence
Konzultační hodiny: úterý 11:40 – 12:25 hod., dále dle domluvy.
Vykonává činnost metodickou, koordinační, informační, poradenskou, dokumentační a evidenční (ve spolupráci s ředitelem školy a se zástupkyní ředitele). Připravuje, koordinuje a realizuje preventivní program školy, spolupracuje s orgány státní správy a samosprávy (ve spolupráci s ředitelem školy a se zástupkyní ředitele), vede písemnou dokumentaci o činnosti. Náplň práce vychází z Vyhlášky o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních č. 72/2005 Sb. (v platném znění) a z plánu práce ŠMP pro daný školní rok.
Metodické a koordinační činnosti
- Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
- Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
- Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
- Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Školní psycholog
Konzultační hodiny: pondělí 7:00 – 15:00 hod.
Činnost školního psychologa:
Konzultační a poradenská činnost
- Poradenství a konzultace pro žáky, rodiče/zákonné zástupce a učitelé.
- Individuální a případové práce s žáky v osobních problémech.
- Skupinová a komunitní práce s žáky.
- Koordinace preventivní práce ve třídách, programy pro třídy.
- Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
- Konzultace pro rodiče při výukových a výchovných problémech dětí.
- Karierové poradenství.
- Techniky učení pro žáky.
- Metodická pomoc učitelům.
- Koordinace poradenských služeb mimo školu.
Komunikace:
Žáci:
- Vztahy se spolužáky a učiteli (problémy se spolužáky, kamarády, učiteli a nevíte, jak je vyřešit).
- Problém s pozorností, pamětí (nejde Vám učení, jak byste chtěli).
- Zvládání stresu, úzkostí a strachu (výkyvy nálad, stavy úzkosti a deprese).
- Těžká rodinná situace (děje se něco doma a nemáte to komu říct).
- Potíže se školním prospěchem (problémy z učení).
- Kariérové poradenství (pomoc s rozhodováním, co bude v budoucnu dělat).
- Osobní problémy (nemoc, hádka s kamarády, nedůvěra v sebe či druhé, tréma).
- Relaxační aktivity.
Rodiče, zákonní zástupci:
- Konzultace výchovných, výukových, vztahových a osobních problémů Vašich dětí (podezření, že se něco Vašemu dítěti děje, složitá rodinná situace, psychické problémy u Vašich dětí, problémy s výchovou a přístupem k dítěti).
- Poradenství zaměřené na výběr dalšího studia (rozhodování o dalším studiu).
- Kontakty na další odborné pracoviště
Školní speciální pedagog
Konzultace na základě domluvy prostřednictvím Bakalářů
1.
Diagnostika, depistáž
- Na základě podnětů učitele pozorování žáků s obtížemi s učením, či chováním, orientační speciálně pedagogická diagnostika zaměřená na problémy žáka s cílem ve spolupráci s učitelem stanovit co nejefektivnější podpůrná opatření, případně vyšetření v PPP nebo SPC
- Pomoc při kontaktu na odborná pracoviště
- Průběžné vyhodnocování podpůrných opatření, doučování, pedagogické intervence a hodin speciálně pedagogické péče
- Hledání řešení pro eliminaci problémů s chováním žáků, zvláště v případech, kdy je narušován chod vyučování
2.
Konzultační, poradenské činnosti
- Konzultace s učiteli s cílem hledat optimální řešení pro vzdělávání žáků s výukovými a výchovnými obtížemi
- Spolupráce s rodiči – poskytování informační, konzultační, poradenské a metodické podpory zákonným zástupcům žáka se speciálními vzdělávacími potřebami směřující k optimální spolupráci rodiny a školy
- Poskytování konzultací zákonným zástupcům dětí při zápisu do 1. ročníku základní vzdělávání
3.
Intervenční činnosti
- Poskytování speciálně pedagogické péče žákům, kteří mají tuto péči doporučenou poradenským zařízením
- Poskytování individuální logopedické péče žákům s vadami řeči
Třídní učitelé
Konzultační mají dle rozpisu na webových stránkách školy a na nástěnce ve sborovně.
Vedou žáky k dodržování školního řádu, motivují třídu k vytváření vlastních vnitřních pravidel, která jsou v souladu se školním řádem, podporují rozvoj pozitivních interakcí mezi žáky ve třídě, napomáhají při vytváření pozitivního sociálního klimatu ve třídě. Získávají si přehled o osobnostních zvláštnostech žáků třídy, o jejich rodinném zázemí, spolupracují s výchovným poradcem a školním metodikem prevence při vyhledávání problémových žáků, při řešení jejich kázeňských i naukových problémů. Vedou dokumentaci o žácích (katalogové listy), zajišťují spolupráci školy se zákonnými zástupci žáků
3. Kvalifikační standardy poradenských pracovníků
Kvalifikační standardy jsou specifikovány zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, v platném znění.
4. Podmínky pro poskytování poradenských služeb ve škole
Škola zajišťuje prostorové podmínky v souladu nařízením Evropské unie č. 2016/679 GDPR.
V Hlučíně, dne 4. 9. 2024
Mgr. Martin Franek
ředitel školy