Načítám

Podívejte se, jak to Vašim dětem jde

Program poradenských služeb

Program poradenských služeb

08.01.2025

Program poradenských služeb ve škole pro školní rok 2024/2025
 
1. Základní charakteristika služeb
Poradenské služby jsou zajišťovány týmem pracovníků školy, který tvoří výchovný poradce, školní metodik prevence sociálně patologických jevů a jednotliví třídní učitelé.
Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitel školy.
 

Poskytování poradenských služeb ve škole vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění.
Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem (vyšetřeních, jejich výsledcích, o poskytnuté   individuální i skupinové péči, IVP, PLPP atd.) příslušnou dokumentaci.
Žák a jeho zákonný zástupce, musí být školou předem srozumitelně a jednoznačně informován o:
  1. všech podstatných náležitostech poskytované poradenské služby, zejména o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech poskytované poradenské služby,
  2. prospěchu, který je možné očekávat, a o všech předvídatelných důsledcích, které mohou vyplynout z poskytování poradenské služby, i možných následcích, pokud tato služba nebude poskytnuta,
  3. právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenských služeb včetně práva žádat kdykoli poskytnutí poradenské služby znovu.
2. Standardní činnosti poradenských pracovníků
Standardní činnosti poradenských pracovníků zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům školy. Podmínkou pro poskytování poradenských služeb nezletilým žákům je souhlas jejich zákonného zástupce. Souhlasu není zapotřebí v případě ohrožení duševního nebo tělesného zdraví žáka a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Výchovný poradce
Konzultační hodiny: středa 10:45 – 11:30 hod., dále dle domluvy
Vykonává činnost poradenskou, metodickou, informační, z části dokumentační a evidenční
(ve spolupráci s ředitelem školy a se zástupkyní ředitele). O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Náplň práce vychází z Vyhlášky o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních č. 72/2005 Sb. (v platném znění) a z plánu práce VP pro daný školní rok.
 
 
Poradenské činnosti
  1. Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
  • koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
  • základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
  • individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem,
  • poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem,
  • spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
  • zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek,
  • poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
  1. Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
  2. Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
  3. Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  4. Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
  5. Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.
Metodické a informační činnosti
  1. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
  • v otázkách kariérového rozhodování žáků,
  • s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory,
  • s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,
  • v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
  1. Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
  2. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
  3. Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
  4. Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
  5. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  6. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
 
Školní metodik prevence
Konzultační hodiny: úterý 11:40 – 12:25 hod., dále dle domluvy.
Vykonává činnost metodickou, koordinační, informační, poradenskou, dokumentační a evidenční (ve spolupráci s ředitelem školy a se zástupkyní ředitele). Připravuje, koordinuje a realizuje preventivní program školy, spolupracuje s orgány státní správy a samosprávy (ve spolupráci s ředitelem školy a se zástupkyní ředitele), vede písemnou dokumentaci o činnosti. Náplň práce vychází z Vyhlášky o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních č. 72/2005 Sb. (v platném znění) a z plánu práce ŠMP pro daný školní rok.
Metodické a koordinační činnosti
  1. Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
  2. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
  3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
  4. Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
  5. Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
  6. Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
  7. Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
  8. Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
  9. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  10. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
  1. Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
  2. Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
 
  1. Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
  2. Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
  3. Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
Poradenské činnosti
  1. Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
  2. Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
  3. Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
 
Školní psycholog
Konzultační hodiny: pondělí 7:00 – 15:00 hod.
Činnost školního psychologa:
Konzultační a poradenská činnost
  1. Poradenství a konzultace pro žáky, rodiče/zákonné zástupce a učitelé.
  2. Individuální a případové práce s žáky v osobních problémech.
  3. Skupinová a komunitní práce s žáky.
  4. Koordinace preventivní práce ve třídách, programy pro třídy.
  5. Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
  6. Konzultace pro rodiče při výukových a výchovných problémech dětí.
  7. Karierové poradenství.
  8. Techniky učení pro žáky.
  9. Metodická pomoc učitelům.
  10. Koordinace poradenských služeb mimo školu.
 
Komunikace:
Žáci:
  1. Vztahy se spolužáky a učiteli (problémy se spolužáky, kamarády, učiteli a nevíte, jak je vyřešit).
  2. Problém s pozorností, pamětí (nejde Vám učení, jak byste chtěli).
  3. Zvládání stresu, úzkostí a strachu (výkyvy nálad, stavy úzkosti a deprese).
  4. Těžká rodinná situace (děje se něco doma a nemáte to komu říct).
  5. Potíže se školním prospěchem (problémy z učení).
  6. Kariérové poradenství (pomoc s rozhodováním, co bude v budoucnu dělat).
  7. Osobní problémy (nemoc, hádka s kamarády, nedůvěra v sebe či druhé, tréma).
  8. Relaxační aktivity.
 
Rodiče, zákonní zástupci:
  1. Konzultace výchovných, výukových, vztahových a osobních problémů Vašich dětí (podezření, že se něco Vašemu dítěti děje, složitá rodinná situace, psychické problémy u Vašich dětí, problémy s výchovou a přístupem k dítěti).
  2. Poradenství zaměřené na výběr dalšího studia (rozhodování o dalším studiu).
  3. Kontakty na další odborné pracoviště
 
Školní speciální pedagog
Konzultace na základě domluvy prostřednictvím Bakalářů
1.  Diagnostika, depistáž
  • Na základě podnětů učitele pozorování žáků s obtížemi s učením, či chováním, orientační speciálně pedagogická diagnostika zaměřená na problémy žáka s cílem ve spolupráci s učitelem stanovit co nejefektivnější podpůrná opatření, případně vyšetření v PPP nebo SPC
  • Pomoc při kontaktu na odborná pracoviště
  • Průběžné vyhodnocování podpůrných opatření, doučování, pedagogické intervence a hodin speciálně pedagogické péče
  • Hledání řešení pro eliminaci problémů s chováním žáků, zvláště v případech, kdy je narušován chod vyučování
2. Konzultační, poradenské činnosti
  • Konzultace s učiteli s cílem hledat optimální řešení pro vzdělávání žáků s výukovými a výchovnými obtížemi
  • Spolupráce s rodiči – poskytování informační, konzultační, poradenské a metodické podpory zákonným zástupcům žáka se speciálními vzdělávacími potřebami směřující k optimální spolupráci rodiny a školy
  • Poskytování konzultací zákonným zástupcům dětí při zápisu do 1. ročníku základní vzdělávání
3. Intervenční činnosti
  • Poskytování speciálně pedagogické péče žákům, kteří mají tuto péči doporučenou poradenským zařízením
  • Poskytování individuální logopedické péče žákům s vadami řeči
 
Třídní učitelé
Konzultační mají dle rozpisu na webových stránkách školy a na nástěnce ve sborovně.
Vedou žáky k dodržování školního řádu, motivují třídu k vytváření vlastních vnitřních pravidel, která jsou v souladu se školním řádem, podporují rozvoj pozitivních interakcí mezi žáky ve třídě, napomáhají při vytváření pozitivního sociálního klimatu ve třídě. Získávají si přehled o osobnostních zvláštnostech žáků třídy, o jejich rodinném zázemí, spolupracují s výchovným poradcem a školním metodikem prevence při vyhledávání problémových žáků, při řešení jejich kázeňských i naukových problémů. Vedou dokumentaci o žácích (katalogové listy), zajišťují spolupráci školy se zákonnými zástupci žáků
3. Kvalifikační standardy poradenských pracovníků
Kvalifikační standardy jsou specifikovány zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, v platném znění.
4. Podmínky pro poskytování poradenských služeb ve škole
Škola zajišťuje prostorové podmínky v souladu nařízením Evropské unie č. 2016/679 GDPR.
 
V Hlučíně, dne 4. 9. 2024                                                       
Mgr. Martin Franek
ředitel školy